Volgende zaken moeten in alle reclames terug te vinden zijn:
Als er in de reclame sprake is van een interestvoet of kosten (een cijfer), dan moet ook het volgende vermeld worden:
Als er geen interestvoet of kosten (een cijfer) gespecificeerd worden, dan moet het volgende vermeld worden: ‘Let op, lenen kost ook geld’
Als het krediet gratis is (0%JKP):
De wet verbiedt reclame:
Leuren met kredietovereenkomsten op je woon- of werkplaats is verboden. Dit betekent dat, behalve wanneer je zelf schriftelijk een vertegenwoordiger uitnodigt, niemand aan je deur mag aanbellen om je vervolgens een kredietovereenkomst te laten tekenen. Zelfs wanneer men je eerst belt voor een afspraak, wordt dit als leuren beschouwd.
Het is ook verboden om je thuis of op je werk een aanbod voor een krediet toe te sturen als je dit niet eerst hebt gevraagd.
Je kredietgever mag jouw persoonlijke gegevens gebruiken om jouw financiële toestand en terugbetalingsmogelijkheden te beoordelen.
Jij hebt het recht om de gegevens over jou in te kijken en te verbeteren indien nodig. Dit kan door een schriftelijk verzoek aan de verantwoordelijke van het bestand te richten (voeg ook een kopie van je identiteitskaart toe).
Lees ook: Hoe wordt mijn aanvraag beoordeeld?
Wettelijk heb je recht op veertien dagen bedenktijd (verzakingsrecht) na ondertekening van de kredietovereenkomst. Als je de kredietovereenkomst binnen deze termijn wil annuleren moet je een aangetekende brief sturen naar je kredietgever. Die mag je geen annulatiekosten aanrekenen. Uiteraard moet je wel het ontleende geld of de op krediet gekochte goederen teruggeven. Je moet ook interest betalen voor de periode dat je het geld of de goederen ter beschikking had.
Pas als een kredietgever overtuigd is dat je de geleende bedragen kan terugbetalen, zal hij je kredietaanvraag goedkeuren. Om jouw kredietwaardigheid (of solvabiliteit) te beoordelen zal de kredietgever je vragen stellen over je inkomsten, kosten,… Je bent verplicht hier waarheidsgetrouw op te antwoorden. Daarnaast zal hij je financiële situatie nagaan bij de “Centrale voor Kredieten aan Particulieren” van de Nationale Bank van Belgie. Hier worden alle consumentenkredieten en betalingsachterstanden bijgehouden. Een kredietgever mag geen krediet verlenen als hij vermoedt dat je de geleende bedragen niet zal kunnen terugbetalen.